Vårens Gyllene Höjdpunkter

Varje år när värmen börjar komma smygande i april/maj så längtar man efter att smyga längs åarna för att leta efter dom första vakande öringarna.
I år va det en otroligt kall vår länge och jag såg inte många vak första veckorna, och knappt några insekter.
Men när vi kom hem från vår resa i Slovenien så va tempen på en behaglig nivå och det kändes som om det borde börjat va mer aktiv fisk i åarna, så jag åkte på ett litet äventyr till en liten å som rinner en bit ner i Halland.
Jag hade hittat den här lilla ån genom en kontakt och även fått tillåtelse att fiska en kort sträcka från markägaren.
Mitt första besök bjöd på några fjädermygg och någon enstaka dagslända, och efter en stund den första fisken.
En bättre fisk som gjorde ett fåtal vak i den enda stora poolen på sträckan, och den blev bara mer och mer aktiv ju längre jag tittade på den.
Jag prövade en Frubber Fly i storlek 14 för att kanske få den intresserad, men efter många presentationer så verkade den inte ett dugg sugen på att äta något i den storleken.
Eftersom den vakade så försiktigt så va det nog mindre fjädermygg den åt.
Jag band på ett nykläckt fjädermygg i storlek 16, och i andra presentationen så valde den min imitation framför äkta vara.
En galet fin fisk på nästan prick 2 kg.
Min första brunöring för säsongen.

En bild på flugan som visade sig vara minst lika bra som dom äkta.
Tunn och lätt krok, strutsherl som kropp.
Vinge av vitt polygarn, sen ett tupphackel i grizzly som hacklas i thorax och därefter en fjäder av CDC som viks över.
Ett riktigt bra mönster tidigt och sent på säsongen för petig fisk.

Efter den fisken fick man blodad tand och det blev ett par turer till den lilla ån.
Och det fanns tydligen fler fiskar i bra storlek.
Jag besökte även en annan liten å som jag fiskat tidigare i, och jag hade en väldigt trevlig kväll där.
Jag hade väntat i 6 timmar på att någon fisk skulle visa sig, och efter många promenader upp och ner längs den lilla ån, så hittade jag 1 fisk som vakade på en kort sträcka.
Jag la dagens första kast, och den tog direkt.
Och direkt efter jag satt tillbaka den så såg jag att den inte va ensam, utan ca 1,5 meter uppströms där fisken hade vakat tidigare så va det en till fisk.
Jag la dagens andra kast, och den fisken tog direkt.
Så på två kast, fick jag två öringar.
Den ena vägde 1,7 kg och den andra vägde prick 2 kg.
Vilken kväll!

Säsongen fortsatte och värmen kom med besked. Helt plötsligt så låg dagstempen på ca 25-30 grader varje dag, och det började kläcka i både sjöar, och strax därefter i åarna.
Vi hann med några fåtal turer i sjöarna när vulgatan kläckte som mest, men det gick snabbt över till att fiska på öring som åt Danica.
Jag älskar sjöfisket efter öring, men fisket i strömmande vatten på stor öring som äter dagsländor, det älskar jag ännu mer.

Vi kom helt perfekt en dag till en vacker liten å, och när jag pratar om VI, så menar jag i detta fallet, jag och min flickvän Klara.
Nu skulle hon få uppleva sitt första fiske under Danican.

Vi hittade snabbt en väldigt aktiv fisk som rörde sig flertal meter i sin jakt på kläckande åsandsländor.
Efter lite problem att hitta en lämplig plats att få ut en fluga, så fick Klara smyga ut vid en liten bro.
Ett kort kast med en kläckare, strax därefter ser hon hur fisken går upp i slowmotion för att plocka hennes fluga.
En dramatisk fight, och sen lyckas jag hjälpa henne håva hennes största brunöring.
Om hon va glad?
Oh ja!

Vi hittade fler aktiva fiskar som åt stadigt av dessa stora dagsländor, och jag lyckades ta en exakt lika stor fisk som min glada flickvän.
Vilken underbar dag vi hade!

Det tråkiga med en sån otrolig värme, är att oftast är säsongen över nästan lika snabbt som den började.
Vi hade ungefär knappt en vecka av bra fiske på just Danica, sen blev det för lågt vatten och varmt.
Jag tog flertalet fina och stora öringar under den veckan, och det får man vara väldigt tacksam över.

Men man blir orolig över hur fisken klarar både det låga och låga vattnet.
Speciellt när det varken kom regn eller kyla.
Både jag och många av mina vänner slutade fiska när vattentempen gick upp mot 18 grader.

När våra åar blev varma och låga så åkte vi istället norrut, och jag fick en trevlig inbjudan till en privat sjö uppe i Värmland.
Jag och Klara åkte upp för att mötas av vakande fisk inom den första minuten, och det tog inte lång tid innan vi båda krokat fisk.
En grund sjö mitt ute i ingenstans, med mängder av fisk i olika storlek.
Vi fick infon att det ska finnas ett par riktiga grisar i sjön, som rör sig över 5 kg.
Det va såklart otroligt lockande, men att fånga en sån fisk så gäller det att verkligen vara på rätt plats, vid rätt tidpunkt, med rätt fluga OCH en jävla tur!
Vi lyckades aldrig få på någon av grisarna, men vi galet mycket fisk upp mot 1,5 kg.
Och jag tappade en bättre fisk som säkert va över 2 kg.
Torrflugor, nymfer och streamers. Fisken älskade allt vi bjöd på.
Och det älskade vi också!
Vi gav sjön namnet "Lake X".

Det är en sjö som senare kommer att kunna lösa kort till eller privat fiske för större grupper.
Så just i nuläget kan jag inte berätta så mkt mer än att håll ut, ni kommer gilla det!
Om ni är intresserade av att fiska sjön så skicka ett mail ( jflyfishing@live.se ) så lägger jag till er på en lista, och kontaktar er senare när all all info finns och sjön är redo att besökas.

Jag och Klara tog ett par fler turer norrut för att hitta kallare vatten, och aktiv fisk.
Och det gick otroligt bra, då vi hittade vatten där vi både fick fin fisk på nymfer och även fin fisk på torrfluga.
Dock va alla dagsländor borta, men utbytta mot nattsländor istället.
Så fisket dom senaste veckorna har bedrivits mellan 20-00 om kvällarna.

Nu kommer jag ligga lite halvlågt med fisket, och mest troligt kanske testa lite fiske efter abborre i några närliggande sjöar, möjligtvis att ta lite nattsländefiske på kvällar/nätter i några privata öringsjöar.
Men om ett par veckor så är det tid för årets roadtrip då jag och Klara kommer köra ca 2 veckor upp genom Norge och Sverige för att försöka hitta mer guld.

Stay classy vänner och bekanta!