Vårsäsongen i Skåne

Iochmed att det tyvärr är lite längre längtan för oss här uppe på västkusten till det magiska datumet 1 April, så blir det alltid att man försöker få ett par turer nere i skåne där deras premiär sätter igång redan 1 Januari.
Många år har jag varit nere redan i början på Januari för att fiska med min vän Patrik som bor där nere.

I vinter har det varit väldigt kallt och fisket har inte varit på topp enligt säkra källor, även om det kommit upp lite fisk med jämna mellanrum.
Jag tror att min premiärtur där nere blev av nån gång runt den 20'e Januari, då det va en dag som skulle bli nån grad varmare och inte alltför mycket vind.
Jag och Hampus rörde oss ner oss tidigt på morgonen för att få ihop så mycket fiske under dagen som möjligt.
Det va rätt normal vattennivå och klart vatten.
Vi började en bit norr om Höganäs och fiskade oss söderut, på plats nr 2 för dagen så lyckades jag få en mindre fisk nära land, och strax därefter fick Hampus en ännu mindre på nästa exakt samma plats.
Det va tyvärr allt som hände på hela dagen, och när regnet kom runt 14-tiden så gav vi faktiskt upp.

Ca 2 veckor efter första turen så åkte jag och Klara ner för att hon skulle få sin premiärtur nere i Skåne.
Våran strategi va samma som sist, att börja norrut och fiska oss söderut.
Och precis som gången innan så gick vi bom på första platsen, men hittade fisken precis på samma plats som förra gången. Nära land i en djuphåla.
Den här gången så va det lite kallare i vattnet och jag är nästan helt säker på att det va just därför fisken jag fick tog min Danska DiscoKula.
En simpel, men effektiv fluga vid riktigt kallt vatten, som jag fiskar som upphängare.
Bara Fluo Hot Pink Cactus Chenille som är lindat som en liten boll på en krok.
Riktigt ful, men funkar som sagt.

Tyvärr gick Klara utan fisk den gången, men gav ändå mersmak av Skånekusten.
Så vi åkte ner igen nån vecka efteråt för att se om vi skulle lyckas bättre den gången.
Vi hade allmänt trögt fiske nästan hela dagen, men efter en riktigt go pizza så åkte vi ner till ett ställe med typiska "badkar" och skiffersten.

Jag vadade i och la samtidigt ett rätt långt kast rakt ut från stranden, och efter 2 drag i linan så tog en fin fisk och jag kunde landa en knallblank fisk på ca 50 cm.
Det kändes väldigt kul.
Ca 10 minuter efter så hör jag hur Klara skriker till att hon har på en fisk, och jag vadar bort mot henne.
Väl framme hos henne så ligger en tokfin blank fisk på ca 50 cm i håven.
Några snabba bilder, sen fick den gå tillbaka. Det va Klaras personbästa på havsöring.

Efter att stått och frusit nån timme till i vattnet så ger vi oss hemåt igen.

Redan helgen efter så åker vi ner igen.
Vårsolen värmer oss under hela bilresan neråt, och det känns fantastiskt att ta på sig kläderna i plusgrader och det inte är någon snö som ligger kvar.
Även om det kanske inte direkt är några bra förhållanden denna gången vi kommer ner, med riktigt kallt och lågt vatten, så känns det ändå skönt att få spendera tiden vid vattnet en sån här dagen.
Vi struntade i våran start-plats den här gången och åkte direkt till plats nr 2 som vi kallar den, då det är där som vi oftast varit i kontakt med fisk.
Jag vadar ut en bit till höger om Klara och hon får fiska av "go-hålan" nära land, och jag hinner knappt ut och lägga mitt första kast innan jag hör Klaras glädje/panik-skrik bakom mig.
Hennes spö står i en kraftig böj och en fisk rusar från sida till sida om henne.
Jag förstår att det är en bättre fisk och skyndar mig in mot henne.

Den ger inte upp i första taget och efter ett par minuter när den närmar sig håven ser jag att det är en riktigt fin fisk.
En kanonfisk på strax under 2 kg, och återigen ett nytt personbästa för Klara.
Otroligt glad för hennes skull, och det kan man säga att hon blev också.
Hon skriker ut ett riktigt glädje/vår-skrik efter att hon fått släppa tillbaka sin livs havsöring ( än så länge ).

Och inte nog med att hon får en riktigt fin öring, utan kastet strax därefter så krokar hon på en fisk i samma storlek som tyvärr sliter sig loss i ett högt hopp.
Jag hade inte mer än ett hugg den dagen, men otroligt glad för Klaras skull.

Nån vecka efter så gjorde jag och Markus en snabb tur ner, men riktigt kallt och lågt vatten, PLUS ett par läckande vadare för Markus, så åkte vi hem i lagom tid, utan minsta lilla pet.

Ca 4 veckor efter Klaras fantastiska fisk, så åkte vi ner igen. Lägre vattentemp, men lite varmare i luften. Så om man hittar någon liten skyddad vik, så borde man även hitta lite fisk.
När vi åker ner så ligger dimman otroligt tätt och man ser knappt mer än 50 meter framför sig.

Vi mötte snabbt upp Hampus och deras gäng vid en av våra favoritplatser, men pågrund av det låga vatten så är det nästan ofiskbart. Och grabbarna hade inte känt något under hela morgonen.
Jag och Klara fortsatte norrut och fiskade av hamnen uppe i Mölle, men utan kontakt. Så vi rörde oss söderut mot Höganäs igen.
Jag vet om en liten vik där vi haft okej fiske tidigare, och vi bestämde oss för att ge den ett försök.
När vi kommer fram så ser den lilla viken nästan tragisk ut med tanke på det låga vattnet, men nu när vi ändå tagit oss hit så få vi lägga nån halvtimme.
Redan i andra kastet så känner jag ett hugg en bit ut, och när flugan nästan är i toppöglan så vänder 2 bättre fiskar precis framför mig.
Riktigt häftigt!
Klara står en bit vid sidan om mig och jag ser en stor virvel bakom hennes fluga, och hojtar till att hon har fisk efter.
Ingen kontakt, så jag säger åt henne att lägga kastet strax åt vänster, och strax därpå sitter en fisk.
En helt okej fisk på strax över 50 cm, dock lite färgad.
Nu gäller det att jobba snabbt medans fisken är inne, så några snabba bilder och sen ut med flugorna igen.
Något kast efter så krokar jag på en bra fisk som är helt galen!
Rusar ut med linan och bråkar i tången, så efter lite bök så ligger det en tokfin/blank fisk i håven.

Nu är dagen verkligen räddad!
Vi har någon mer kontakt, men resten av dagen är tuff. Väldigt dimmigt på alla platser och lågt vatten, trots att det stiger under dagen.
Även om det är ljust fram till kvällen nu, så åker vi hem vid 17 ca.
Vi är nöjda, och ser fram emot våran premiär som nu bara är en vecka bort.

Vi har bäst fiske på 2 olika räkmönster, en mindre grå räka som nu kallas Klara Räkan och självklart min SSS, Simple Spey Shrimp.